تفاوت سیستم های گردش کار با نرم افزار BPMS
در این پست برخی وجوه تمایز اصلی سیستم های مدیریت فرایند (BPMS) با یک سیستم گردش کار یا Workflow Management Systems یا به عبارت دیگر تفاوت سیستم گردش کار با نرم افزار BPMS ارائه می گردد.
سیستم های گردش کار (WFMS)
معمولاً WFMS یا سیستم های گردش کار بصورت یک بسته نرم افزاری مستقل قابل ارائه نبوده و در سیستم هایی از قبیل اتوماسیون اداری جاسازی می شوند. این به معنای عدم قابلیت ارائه سیستم گردش کار در قالب یک بسته نرم افزاری جداگانه.
- در کنار WFMS ها، فرمساز و گزارش ساز هم باید خریداری شود. چون WFMSها به تنهایی دارای محیط فرم ساز و گزارش ساز نیستند.
- معمولاً فرایندهای ساده و نه چندان پیچیده را میتوان با WFMS ها پیاده سازی کرد. اگر فرایند تا حدی پیچیده تر شود، باید دست به کدنویسی های زیادی زد. معمولاً بسیاری از فرایندهای سازمان ها وضعیت ساده ای ندارند و برای پیاده سازی آن ها در مواردی که از WFMS استفاده می شود، دشوار است.
- قواعد کسب و کاری ساده را پوشش میدهد.
- رویکرد آن، تقریباً وظیفه ای است نه فرآیندی و ابزار مناسبی برای فرایند محور کردن سازمان ها به شمار نمیرود.
- قابلیت های یکپارچهسازی آن با سایر سیستم های موجود در سازمان محدود است.
- امکان برقراری ارتباط با پایگاه های داده سیستمهای دیگر به راحتی و سادگی امکانپذیر نیست.
- یک نوع ابزار مسیریابی ساده است که تمرکز آن بر ترتیب (توالی) فعالیت ها است.
- تمرکز آن تنها روی گردش کارهای سازمانی است نه محتوای فعالیت ها و وظایف. یعنی صرفاً انتقال داده ها طبق مسیرها و قوانین از قبل تعیین شده بدون انجام هیچ گونه تجزیه و تحلیلی روی داده ها انجام می شود.
- می توان گفت موتور گردش کار نقش یک پستچی را دارد که فقط وظیفه آن جابجایی پاکت نامه است. بدون اینکه از محتوای درون آن هیچگونه اطلاعی داشته باشد و بتواند تجزیه و تحلیلی روی محتوای داده ها انجام دهد.
- پایگاه داده آنها معمولاً غیر شفاف و گنگ است بطوریکه نمیتوان بر روی جداول آن براحتی کار کرد.
- تهیه گزارشات کنترلی و مدیریتی در حد مقدماتی و محدود به دلیل ذکر شده قبلی.
- محیط و زبان طراحی فرآیند معمولاً یک زبان من درآوردی است و فهم آن برای افراد جدید نیاز به اموزش مجدد دارد بر خلاف استانداردهایی مثل BPMN2
- برای ساختن گردش کارها باید حتما باید از متخصصین خبره برنامهنویس استفاده کرد.
- کاربرپسند نبودن محیط طراحی فرآیند به دلیل استفاده از کدنویسیهای طاقت فرسا و زمانبر
- اعمال تغییرات بر روی فرآیندها به دلایل مختلف از جمله تغییر قوانین و اسناد بالادستی، تغییر مدیران، بهبود فرایند و… به راحتی امکانپذیر نیست.
- نمی توان تغییرات لازم را در فرایندهای جاری و باز (Versioning) اعمال کرد
- پشتیبانی از دو نسخه از یک فرایند امکان پذیر نیست
- عدم توانایی در پایش اطلاعات
تفاوت سیستم های گردش کار با نرم افزار BPMS
سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMS)
در مقابل، نرم افزار BPMS علاوه بر رفع تمامی نواقص بالا، نقاط قوت زیر را نیز دارا می باشند:
- دارا بودن نگاه فرآیندی به فعالیتها و گردش کارها و امکان تحقق سازمان فرایند محور از طریق آن ها
- بدون نیاز به متخصص برنامه نویسی حرفه ای برای ساخت فرآیندها
- کاربرپسندی و سادگی ساخت فرایندها در محیط توسعه بر خلاف سیستم های گردش کار
- امکان برقراری ارتباط آسان به پایگاه داده و سایر سیستم های موجود در سازمان و ایجاد یکپارچگی
- امکان پیاده سازی انواع قواعد کاری با ابعاد مختلف پیچیدگی
- پشتیبانی از نسخ متعدد یک فرآیند (Versioning)
- پایش مراحل مختلف فرایندهای کسب و کار را دارد فناوری BAM
- ردگیری و رهگیری درخواست ها و فرایندهای اجرا شده
- انعطاف پذیری بالا در تغییر فرآیند و بهبود آن
- عدم نیاز به تخصص پیچیده جهت ساخت و پیاده سازی فرایند
- گزینه شبیه سازی فرآیندها
و بسیاری دیگر از امکاناتی که بدون محدودیت می توانید از آن ها استفاده کنید.
منبع : مدرسه مدیریت فرآیند
در صورت علاقه مندی این پست ها هم مفید هستند:
- BPM یعنی مدیریت فرآیند کسب و کار
- مراحل BPM
- دستاوردهای BPM
- بهترین چرخه BPM دنیا
- ضرورت بکارگیری متدولوژی در پروژه های BPM