• ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری
  • ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری

صفر تا صد استاندارد CMMN – بخش اول

صفر تا صد استاندارد CMMN - بخش اول
+1
0
+1
5
+1
3
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

صفر تا صد استاندارد CMMN – بخش اول

چرا باید استاندارد CMMN را حتما بیاموزیم؟
 

مقدمه

قبل از ورود به بحث مدیریت پرونده یا همان مدیریت موارد و زبان مدل سازی CMMN (Case Management Model and Notation) اجازه بدهید به منظور درک بهتر مفاهیم مدیریت پرونده، کمی در خصوص فرآیندهای دانش محور با یکدیگر صحبت کنیم. در این صورت با این دسته از فعالیت ها و خصوصیات آن ها بیشتر آشنا می شویم.

در سال های اخیر، کارکنان دانش محور یا دانشی در سازمان های بروز و توسعه یافته نقش یسیار با ارزشی ایفا می کنند. بهمین خاطر نیاز به پرداختن به فرایندهای دانش محور (KiP) (یا فرایندهای مبتنی بر دانش) به شدت در حوزه مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) احساس می شود.

پس از انجام  مشاهدات کیفی و مطالعات مهم، اخیرا برآورد شد، در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا بین ۲۵٪ تا ۴۰٪ از نیروی کار را می توان به عنوان کارگران دانشی طبقه بندی کرد. این نسبت حتما افزایش خواهد یافت. همچنین مشخص است که فعالیت های این افراد تأثیر بسزایی بر موفقیت سازمان و ایجاد ارزش برای سازمان، دارد.

صفر تا صد استاندارد CMMN – بخش اول

فرایندهای دانش محور دارای ماهیتی مشارکتی (Collaborative nature) هستند. به عبارت دیگر تمامی افراد در یک فرایند دانش محور دارای هدف و مالکیت مشترک نسبت به فرایند هستند. آنان تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا با کمک یکدیگر به یک هدف مشترک دست یابند. در حقیقت با رسیدن به هدف فرایند، تمامی افراد درگیر در فرایند به هدف خود می رسند.

فرایندهای دانش محور  با در نظر گرفتن و درک بعد دانش، با فرآیندهای کسب وکار مرتبط هستند. آن ها در تقاطع عمدتا ناشناخته بین مدیریت فرایند کسب وکار (BPM) و مدیریت دانش(KM) قرار دارند.

از منظر مدیریت دانش، افرادی که در فرایندهای دانش محور مشارکت می‌کنند، دانش را ایجاد می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند، انتقال می‌دهند و به کار می‌برند. تا به اهداف سازمانی برسند و برای سازمان ایجاد ارزش کنند. لذا فرآیندی را به عنوان فرایند دانش محور می شناسیم که از طریق تحقق الزامات دانشی (knowledge requirement) ذینفعان آن فرآیند، برای سازمان ارزش ایجاد کند.

صفر تا صد استاندارد CMMN – بخش اول

به بیان دیگر، فرایندهای دانش محور، فرآیندهایی هستند که نیاز به دانش بسیار خاص دارند و معمولاً متخصصان (انسانهای باتجربه بالا) در آنها مشارکت کرده و تا حدودی غیر قابل پیش‌بینی هستند و تقریباً در هر بار اجرا در سازمان به گونه ای متفاوت از اجرا های قبلی انجام می شوند.

فرایندهای دانش محور یا به عبارت دیگر فرآیندهای مبتنی بر دانش، از منظر سطح تکرارپذیری، پیش‌بینی‌پذیری، پیچیدگی، خلاقیت مورد نیاز، تخصص، تصمیم‌گیری، نقش شرکت‌کنندگان در فرآیند به عنوان کارکنان دانشی، مناسب بودن برای اتوماسیون و درجه ساختارمندی، میتوانند با سایر فرایندهای موجود در سازمان متفاوت باشند.

صفر تا صد استاندارد CMMN – بخش اول

در نتیجه، فعالیتها، توالی آنها و جریان رویدادها در این نوع از فرایندها، از همان ابتدا مشخص نبوده و نمی توان به طور دقیق آنها را از قبل تعریف کرد، بلکه آن فعالیتها می توانند با پیشرفت فرآیند و در نتیجه ارتباط بین کارکنان فرآیند که بخش جدایی ناپذیر از خود فرآیند هستند، تکامل یابند. با توجه به این مقدمه در پست بعدی بنام صفر تا صد استاندارد CMMN – بخش دوم تعریفی از فرایندهای دانش محور را به شما ارایه می کنیم.

 


نگاهی به مطالب جدید و مفید سایت داشته باشید:

چارچوب ارزیابی آمادگی سازمان در پیاده سازی مدیریت فرایند

معرفی انواع نمودارهای System Architect از دید راهبردی

آشنایی با نرم‌افزار System Architect – بخش اول

صفر تا صد استاندارد CMMN – بخش اول

 

منبع: مدرسه مدیریت فرآیند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *