• ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری
  • ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری

مهم ترین ریسک های پروژه های BPM

ریسک های پروژه های BPM
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

مهم ترین ریسک های پروژه های BPM 

در خیلی از موارد میبینیم که پروژه های مختلفی در حوزه های فرایندی ذیل این سرفصل ها تعریف می شود:

  •  BPM
  •  بهبود فرایندها
  •  مهندسی مجدد فرایندها
  •  معماری سازمانی
  •  انواع استانداردها مثل ایزو

اما هیچ خروجی قابل بهره برداری برای سازمان ایجاد نمی شود. این بسیار بد است. یعنی گاهی، تا میلیاردها تومان هزینه می شود ولی از نقاشی های تولید شده هیچ جای دیگری نمی شود استفاده کرد. این اتفاق دو علت اصلی دارد.

1. کیفیت خروجی ها قابل توجه نیستند. ریسک اولی که جلوتر توضیح میدهم و راه های به حداقل رساندن آن تا حدود زیادی موضوع کیفیت پایین خروجی ها را می تواند حل کند.

2. خروجی ها اثربخشی لازم را ندارند. یعنی اینکار در راستای هیچ هدف خاصی حرکت نمی کند. همچنین از ابتدا اهداف واقعی وجود ندارد یا اینکه اصلا هدف گذاری ندارد و دستورات از بالا جوگیر شدن یا هر چیز دیگری باعث اجرای این پروژه ها در سازمان شده اند. نداشتن هدف در مورد پروژه های BPM جزء بزرگترین ریسک های این پروژه ها است که پیشتر توضیح بیشتری می دهیم.

مهم ترین ریسک های پروژه های BPM 

هر یک از ریسک های زیر به تنهایی می تواند یک پروژه بزرگ BPM را زمین بزند. 6 مورد از بزرگترین ریسک های پروژه های BPM یا مدیریت فرایندها را به اختصار بررسی و تحلیل می کنیم که عبارت اند از:

  • درگیر نکردن افراد سازمان را در پروژه های BPM یا مدیریت فرایندها
  • نگاه پروژه ای به فعالیت های BPM
  • زخمی کردن همه فرایندها
  • عدم ارائه آموزش های مناسب و فرهنگ سازی پیش از اجرا
  • تاختن شرکت های پیمانکار
  • نداشتن مسیرنما (Roadmap)

مهم ترین ریسک های پروژه های BPM 

ریسک اول

درگیر نکردن افراد سازمان را در پروژه های BPM:

دخالت ندادن افراد در مراحل شروع باعث می‌شود که کاربران، به عمد خودشان را با فرایند موجود درگیر نکنند و یا به راهکار ارائه شده، نقد های زیادی وارد نمایند. استفاده از کارگاه ها و جلسات برای مشارکت بیشتر افراد اکیدا توصیه می شود.

طی این جلسات حتما حتما فواید پروژه و نتایج مملوس و خروجی های آن برای همه افراد بیان شود. در این جلسات باید انگیزه این پروژه برای تک تک افراد و مدیران واحدهای مختلف ایجاد شود. همین که مدیریت ارشد سازمان دستور به اینکار می دهد، کافی نخواهد بود. به عبارت درست روانشناسی BPM. بله. افرادی که قرار است پروژه BPM انجام دهند بایستی حقیقتاً از پس اینکار بر بیایند.

نگاه پروژه ای به فعالیت های BPM:

دوستان عزیز، BPM پروژه نیست. خودش یک پروسه است. فرق پروژه و پروسه را مطمئناً می دانید. یعنی به فعالیت های BPM باید به عنوان یک فعالیت مستمر که نیاز به صرف انرژی بطور مداوم دارد نگاه کنید و منابع لازم برای اینکار تخصیص یابد.

مهم ترین ریسک های پروژه های BPM 

ریسک دوم

زخمی کردن همه فرایندها:

با توجه به اینکه کار کردن روی همه فرایندها نیاز به بلوغ، صبر و توان و منابع کافی دارد و در سازمان های ما کاستی های وجود دارد، اشتباه است پروژه هایی تعریف شود که همه فرایندها را طی آن زخمی کرد. یعنی مثلا همه فرایندها رو مدلسازی کرد یا همه فرایندها را بهبود داد و…. باید لیستی از فرایندها تهیه کرد و بر اساس روشی علمی و کاربردی آنها را اولویت بندی نمود.

سپس فرایندهای با اولویت بالا را وارد چرخه BPM نمود. شفاف تر توضیح می دهم. چرخه BPM شامل این سه مرحله عمده است:

  1.  مدلسازی
  2.  پیاده سازی و اجرا
  3.  بهبود

اکثر پروژه های BPM خروجی اش مربوط به فاز اول یعنی مدلسازی است و وارد فازهای دوم و سوم نمی شوند. برای همین است که بسیاری پروژه های BPM محکوم می شوند به نقاشی کشیدن.

برای کاهش این ریسک، بهتر است بجای همه فرایندهای سازمان، ابتدا تعداد منطقی از آن ها را طبق یک اولویت بندی صحیح مدلسازی کنیم. سپس می توانیم وارد فازهای بعدی یعنی پیاده سازی، اجرا و بهبود بشویم. یکی از بهترین روش های پیاده سازی و اجرای فرایندها استفاده از ابزار BPMS است.

ریسک سوم

عدم ارائه آموزش های BPM مناسب و فرهنگ سازی پیش از اجرا:

این موضوع بسیار جدی است و بایستی نگاه خاصی به آن داشت. غرور بسیاری از مهندسین فعال در حوزه BPM باعث می شود که فکر کنیم در این حوزه مسلط هستیم و کار را می دانیم. بسیاری از ما تکنیک های اینکار را بلد هستیم و میتوانیم تکنیسین های خوبی باشیم.

کسی که کار را بلد است کارشناس است. کارشناس هم تکنیک ها را بلد است و هم تا حدودی مدیریت. بسیاری از کارشناسان ما در این حوزه حداقل تخصص های مدیریتی هستند. یعنی بلد هستند کارشان را بصورت عالی انجام داده ولی در مورد اثرگذاری اینگونه پروژه ها خیلی تخصص ندارند. باید تلاش کنیم که کارشناسان ما در راستای هرچه اثربخش تر شدن پروژه های BPM تخصص پیدا کنند.

مهم ترین ریسک های پروژه های BPM 

ریسک چهارم

تاختن شرکت های پیمانکار:

سوء استفاده از نبود دانش و تجربه عملیاتی در بدنه کارفرما باعث می شود، تیم پیمانکار هر خروجی را به خورد شرکت مجری دهد. در بیش از 95 درصد این پروژه های BPM کشوری این امر ناگوار اتفاق می افتد . نهایتاً پیمانکار بر اساس درخواست های کارفرما چند ویرایش بر روی خروجی ها خواهد زد اما بحث سر این موضوع است که از ابتدا زمین بازی غلط یا ناقص تعریف شده است.

برای جلوگیری از این ریسک یا کاهش تبعات آن بهتر است سازمان ها از افراد یا شرکت های دیگری تحت عنوان ناظر، عامل چهارم و.. که در پروژه های BPM بطور عملیاتی تجربه داشته و اینگونه پروژه ها را کاربردی کرده اند، استفاده نمایند خصوصاً در فازهای اول یعنی تدوین متدولوژی و مسیرنمای پروژه.

ریسک پنجم

نداشتن مسیرنما (Roadmap):

به نظر مهم ترین ریسک پروژه های BPM نداشتن مسیرنما یا Roadmap است. یعنی نمیدانند واقعاً باید چه اهدافی را داشته بو بر اساس این اهداف چه خروجی هایی استخراج و بر اساس این خروجی ها چه فازهایی طی کنند. معمولاً سازما ها این مسیر را بر عکس طی می کنند.

امید است با درنظر گرفتن موارد فوق با آگاهی و دقت نسبت به اجرای پروژه های BPM اقدام نمایید.

 

منبع: مدرسه مدیریت فرآیند

n نرم افزار,bpmn2 آموزش,bpmn در ,اتوماسیون اداری,اتوماسیون تغذیه,اتوماسیون دانشگاه,اتوماسیون,اتوماسیون اداری آموزش ,اتوماسیون تغذیه محقق,اتوماسیون تغذیه دانشگاه ,فرایند کسب کار,مراحل کسب کار,فرایند کسب و کار مقاله,فرایند کسب و کار ,فرایند کسب و کار bpm,فرایند کسب و کار,فرایند کسب و کار در سازمان,فرایند کسب و کار یعنی چه,مدیریت فرآیندهای کسب و کار,مدیریت فرآیندهای سازمانی,مدیریت فرآیند چیست,مدیریت فرآیندهای نیروگاهی ,مدیریت فرآیندی,مدیریت فرآیند bpms,مدیریت فرایند آموزش,مدیریت فرآیند کسب و کار bpms,مدلسازی فرایندهای کسب و کار,مدل سازی فرایندهای پیچیده,مدل سازی فرایندهای سازمان,مدلسازی فرآیندها bpmn,فرایندهای مدل سازی,تحلیل فرآیندهای کسب و کار,تحلیل فرایندها چیست,فرایندهای تحلیل,تحلیل فضایی فرایندها,تجزیه و تحلیل فرایندهای سازمانی,زیرسیستم های منابع انسانی,زیر سیستم های بودجه,زیر سیستم ویندوز برای اندروید,زیر سیستم پشتیبانی,زیر سیستم های مدیریت آموزش,زیر سیستم تعیین و کنترل وضعیت,زیر سیستم اجرای پروژه,زیر سیستم ,هوش تجاری bi,هوش تجاری ,هوش تجاری در سیستم,هوش تجاری خبره فناوری,هوش تجاری pdf,هوش تجاری آموزش,هوش تجاری در کسب و کار,هوش تجاری مدرن,پیاده سازی فرایندهای کسب و کار,پیاده سازی مدیریت فرایند ,بهبود فرآیند کنترل,بهبود فرایندهای سازمانی,بهبود فرایند تولید,بهبود فرآیندها,بهبود فرایند چیست,بهبود فرایند نظارت,استقرار فرایندی,فرایند استقرار نرم افزارتوسعه نرم افزار چیست,توسعه نرم افزار چابک,توسعه نرم افزارهانرم افزار bpms,نرم افزار bpms چیست,نرم افزار bpmn,نرم افزار bpms رایگان,نرم افزار bpmn2,نرم افزار bpmn چیست,نرم افزار bpms بیزاجی,نرم افزار bpms دانلود,برنامه نویسی توسعه وب,نرم افزار,برنامه نویسی کامپیوترسی شارپ چیست,سی شارپ یا پایتون,سی شارپ آنلاین,,سی شارپ آموزش,سی شارپ پیشرفته,بومی سازی سیستم ها,خبر فناوری,خبر فناوری جدید,خبر فناوری اطلاعات,خبر فناوری روز دنیا,خبر فناوری امروز,فناوری خبره,سیستم خبره فناوری اطلاعات,مجموعه فناوری خبره, bpmtraining,bpmsهای ایرانی,bpm,bpmn استاندارد,پیاده سازی bpms,پیاده سازی bpm,bpms چیست pdf,bpm چیست,bpm نرم افزار,سیستم های پیشرفته صنعتی,سیستم ساز چیست,مدیریت کسب و کار چیست,مدیریت کسب و کار به انگلیسی,erp ,erp چیست,erp سامانه,crm چیست,crm,crm مخفف چیست,crm دیدار,crm نرم افزار,مدیریت کسب و کارهای کوچک,مدیریت کسب و کار گرایش مالی,مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی,مدیریت کسب و کار و امور اداری,مدیریت کسب و کار و بهره وری,مدیریت کسب و کار سیستمیک,

http://learning98.ir/ http://freshfile.ir/ http://techexpert.ir/ https://freshfile.sellfile.ir/ http://kishtehransar.ir/ http://golmezerji.ir/ http://MerajShohada.ir https://cafebazaar.ir/app/ir.techexpert.taeensath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *