کاربرد مدل مرجع در مدیریت فرآیند
ابتدا در این پست مدل مرجع را تعریف می کنیم و سپس کاربرد آن را در مدیریت فرآیند بررسی می کنیم.
مدلهای مرجع مجموعهای متشکل از گزینههای ممکن، در یک دامنه مشخص هستند که به فرآیند تهیه راه حل یک مساله کمک قابل ملاحظه ای میکنند. در واقع مدل مرجع مدلی است که می توانید کلیه مشخصات سیستم را در آن ببینید و واکنشهای عناصر سیستم را در قالب آن دریافت کنید.
مدل مرجع ما را در طراحی و آزمون طرح سیستم، درخصوص کامل بودن هدایت میکند. میتوانید برای آشنایی با کاستیهای سیستم و ارزیابی آن از این مدل استفاده کنید. مدلهای مرجع برای یک نقشه راهنما جهت ارائه راهکارهایی یکپارچه و آرمانگرا در قلمرو کسب و کار حساب می شود.
این مدلها با احتساب تمامی حوزههای کاری موجود در یک کسب و کار به طور عام و جدای از نحوه انجام آنها در سازمانهای مختلف، راهکارهای خود را به صورت کلی پیشنهاد میدهند.
کاربرد مدل مرجع در مدیریت فرآیند
توجه به این مسئله بسیار مهم است که مدلهای مرجع، دادههای صورت مساله را طبقه بندی و مشخص میکند و نه این که انواع جوابها را مشخص کنند. جواب نهائی طی فرایندی با ترکیب و استفاده از این مولفهها بهدست میآید. مدلهای مرجع، معرف گزینهها و مشخصات آنها هستند، اما گزینش با استفاده کننده است که براساس شرایط حوزه مساله خود به انجام این کار می پردازد.
کاربرد مدل مرجع در مدیریت فرآیند
سازمانها همانند سیستمهایی پیچیده دارای فرایندهای مشخص و معینی در قلمرو ماموریت و عملیات خاص خود میباشند. حوزههایی که سازمان و یا سازمانها در آن زمینه به فعالیت و کنش و واکنش میپردازند نیز دارای خصوصیات و اندازه های خود است.
معمولاً فعالیت در این زمینه بدون تبعیت و برخورداری از قواعد مشخص جهت تعاملات با سازمانهای مربوطه، پیشبرد اهداف کسب و کار را پیچیده خواهد کرد. قسمتی از مجموعه اقدامات و چارچوبها در سطح اقدامات سازمانهای همانند قابلیت الگوبرداری توسط سایر سیستمها و نظامها را دارا است که این خود عامل صرف زمان کمتر جهت دستیابی به الگوی مناسب فعالیت در بخش مربوطه است.
کاربرد مدل مرجع در مدیریت فرآیند
برای مشخص شدن معماری مناسب سازمانها و سیستمها از مدلهای مرجع استفاده میکنند. مدلهای مرجع مدلهای عمومی هستند که برای مشخص شدن عناصر معماری در لایههای مختلف از آنها استفاده میشود.
هر چند هر سازمانی باتوجه به نیازهای کسب و کار و همچنین استراتژیها و سیاستها به یک معماری ویژه نیاز دارد. نمیتوان بدون شناخت مقتضیات خاص سازمان، اینگونه مدلها را همانند مکانیکی در طراحی وضعیت مطلوب سازمان استفاده می کنند. هرچند شباهت هایی که بین سازمانها در سطوح مختلف وجود دارد. همچنین ارزش افزوده ناشی از کاربرد مدلهای مرجع, کاربرد اینگونه مدلها را توجیه می کند. فواید استفاده از مدلهای مرجع عبارتند از:
- صرفهجویی در زمان و هزینه طراحی وضعیت مطلوب
- استفاده از بهترین تجارب و یافتهها در سازمانهای مشابه
- اطمینان از امکان تعاملپذیری بین سازمانهایی که از مدلهای مرجع مشابه پیروی میکنند.
کاربرد مدل مرجع در مدیریت فرآیند
سازمانها، شرکتهای بزرگ نرمافزاری و مشاورهای و نهادهای استانداردگذاری مختلفی در سطح جهانی اقدام به تهیه و انتشار مدلهای مرجع کسب و کار کرده اند. هر یک از این مدل ها در محدوده خاصی کاربرد دارد.
منبع: Management by Process