• ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری
  • ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری

چرا آینده از آن اپل نیست؟

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

در طول ده سال گذشته، آیفون هسته‌ی اصلی گسترش مالی و تکنولوژیکی اپل بوده است؛ اما وابستگی به آیفون پیامد خوبی برای اپل نخواهد داشت.

در طول ده سال گذشته، وظیفه‌ی اصلی مهندسان و مدیران اپل این بوده است که سالانه راهی برای افزایش جذابیت و گیرایی آیفون بیابند. این گفته شاید ساده‌انگارانه به نظر برسد، اما با توجه به اینکه فروش آیفون دوسوم درآمد سالانه‌ی اپل را تشکیل می‌دهد، چندان دور از واقعیت نیست؛ همین آیفون، اپل را به پرارزش‌ترین شرکت دنیا تبدیل کرده است.

نمودار ارزش بازار اپل

مهندسان و مدیران اپل هنوز هم مشغول به کار هستند؛ اما جادوی آن‌ها دیگر مانند گذشته اثر ندارد. واضح است که تکنولوژی حال و آینده، گجت‌ها نخواهند بود،‌ بلکه تکنولوژی‌ خواهد بود که با پس‌زمینه ترکیب می‌شود تا زندگی و کار را بهتر کند.

آینده متعلق به تکنولوژی‌ است که دستیاری هوشمند به کاربر در خصوص وقت دکتر و ترافیک شدید هشدار می‌دهد (هوش مصنوعی). آینده به تکنولوژی‌ تعلق دارد که به فرد اجازه می‌دهد تصویر مجازی کاناپه را در اتاق ببیند و سپس اقدام به خرید کند (واقعیت افزوده). آینده به تکنولوژی‌ تعلق دارد که داده‌های سال‌های قبل را آنالیز می‌کند تا کمبود محصول در انبار را پیش از آنکه اتفاق بیفتد، پیش‌بینی کند و به مدیر اجرایی اطلاع دهد (کلان داده).

آینده‌ای که نرم‌افزار و سخت‌افزار هوشمند به هر مولکول زندگی گره خورده‌اند، به‌سرعت فرامی‌رسد. اپل برای این آینده آماده نیست.

اپل برای آینده‌ی هوشمند آماده نیست

شاید این گفته‌ها به یک ارزیابی شخصی تعبیر شود؛ اما افراد زیادی این عقیده را دارند. در صنعت تکنولوژی، پنداشت همگان این است که اپل در زمینه‌های حیاتی همچون پردازش ابری و هوش مصنوعی که اساس تکنولوژی‌هایی همچون خودروهای خودران، پیش‌بینی داده‌های پیچیده و تکنولوژی‌های ترکیب‌شده با زندگی و کار را تشکیل می‌دهد، ضعف محسوسی دارد. حتی بهترین و جذاب‌ترین آیفون تولیدشده نیز نمی‌تواند این مشکل وجودی اپل را حل کند.

سهم محصولات مختلف اپل

چندی پیش اپل ۵۰۰۰ نفر از متحدان خود را در کنفرانس سالانه گرد هم آورد تا جدیدترین بهبودها را در محصولات تولیدی خود اعلام کند. اپل در این کنفرانس سعی داشت نشان دهد که گوشی هوشمند، کامپیوتر، تبلت‌، ساعت هوشمند و اپل ‌تی‌وی، هوشمند و پرکاربردتر شده‌اند. پیام غول فناوری کوپرتینو این بود که این شرکت، پیشرو تکنولوژی‌های نوین مانند هوش مصنوعی و در حال شکل دادن به آینده است.

مثالی خوب، اسپیکر هوم‌پاد است. هوم‌پاد زیبا است و کیفیت صدای خوبی دارد؛ اما گجت‌ها به این منظور تولید نمی‌شوند. همان‌طور که گوشی هوشمند تنها یک «گوشی هوشمند» نیست، اسپیکر نیز تنها یک «اسپیکر» نخواهد بود. این محصولات اسب تروایی برای آینده‌ی تکنولوژی هستند.

اپل این موضوع را درک می‌کند؛ اما کاری انجام نمی‌دهد. سیری برای بسیاری از افراد کافی است؛ ولی حماقت نسبی سیری، آیتیونز و اپلیکیشن نقشه اپل در صنعت تکنولوژی به جک و شوخی تبدیل شده است. اما به‌سختی می‌توان این موضوع را جک نامید. ضعف بسیاری از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای اپل نشان از فاصله زیاد اپل با تکنولوژی‌های پیشرو دارد.

در چین، اپلیکیشن وی‌چت به کاربران اجازه می‌دهد در سهام سرمایه‌گذاری کنند، پول شام خود را پرداخت کنند، تاکسی بگیرند و در کلاس مکانیک کوانتومی ثبت‌نام کنند. در دیگر نقاط دنیا، اسنپ‌چت، فیسبوک و مایکروسافت مرز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی را تغییر داده‌اند؛ به‌گونه‌ای که یک دکتر می‌تواند با استفاده از واقعیت مجازی تکنیک‌های جراحی را یاد بگیرد. گوگل و اوبر در دادگاه بر سر تکنولوژی خودروهای خودران می‌جنگند. آمازون سعی دارد شیوه خرید آنلاین مردم را تغییر دهد. اپل تقریبا در این تکنولوژی‌های نوظهور هیچ ‌پیشرفتی ندارد.

مقایسه درآمد اپل

اپل به‌سختی می‌تواند در این زمینه ساکت باشد و منابع لازم را برای مقاوم کردن خود در برابر موج‌های تکنولوژی آینده دارد. اپل هرساله سهم بیشتری به تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های جدید اختصاص می‌دهد (هزینه تحقیق و توسعه اپل در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ میلیارد دلار بود). این شرکت می‌تواند در هر لحظه، همگان را شگفت‌زده کند؛ اما در حال حاضر، این احتمال وجود ندارد.

حتی اگر اپل نتواند مسیر تکنولوژی را تغییر دهد، هنوز هم بسیار موفق و ارزشمند خواهد بود. اپل سودآور‌ترین شرکت دنیا است و با هوشمندی می‌تواند پول بیشتری از کسانی که محصولاتش را می‌خرند، کسب کند.

اما قدرت مالی هیچ‌گاه هدف اصلی اپل نبوده است. اپل همیشه تکنولوژی‌ها را ابداع کرده و منتظر مانده است تا دیگران به او برسند. حال، دیگر شرکت‌ها تکنولوژی‌ها را ابداع می‌کنند و اپل سعی می‌کند خود را به آن‌ها برساند.

اپل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *