• ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری
  • ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

چارچوب وسک در مدیریت فرآیند کسب و کار
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

ماتیاس وسک این چارچوب را در سال ۲۰۰۷ ارائه کرد. طراحی این چارچوب براساس چرخه حیات فرآیندهای کسب و کار است. چارچوبی که تشریح می‌شود، با بررسی کردن فازهایی که برای توسعه‌ی کاربردهای فرآیند کسب و کار ضروری هستند، یک دید گسترده و پروژه محور دارد و رویکردی همزمان از بالا به پایین و پایین به بالا دارد. 

همانگونه که قبلاً ذکر شد، چارچوب وسک همه مراحل چرخه حیات BPM را پوشش می‌دهد و از این نظر  چارچوب جامعی است. اما فازها و گام‌های این چارچوب فاقد جزئیات لازم برای پیاده‌سازی آن هستند و چارچوب تنها به تشریح کلیات اکتفا می کند. هر چند این موضوع باعث انعطاف‌پذیری چارچوب می شود؛ اما ریسک استفاده از آن را افزایش می‌دهد.

فازهای عمده این چارچوب کاربردی را در شکل زیر مشاهده می کنید.

چارچوب وسک
چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

فاز ۱: استراتژی و سازمان
نخستین فاز چارچوب وسک، فاز استراتژی و سازمان است. این فاز از فرآیندهای اختصاصی کسب و کار عملیاتی مستقل است، زیرا با شناسایی استراتژی کلی کسب و کار و اهداف مربوطه سر و کار دارد.

در این فاز، اهداف استراتژیک مثل اهداف عملی، ماموریت، چشم­انداز و …. مشخص می‌شوند. سیستم به شیوه‌ای پی‌ریزی می‌شود که فرآیندهای کسب و کار بتوانند با موفقیت در سازمان پیاده‌سازی شوند.  لذا فهم و شناخت استراتژی کسب و کار برای شناخت و بهبود فرآیندها امری لازم است.

 

فاز ۲: بررسی
فاز بررسی، اولین فازی است که مستقیما به درک فرآیندها می‌پردازد. هدف کلی این فاز، بررسی، جمع آوری و سازمان‌دهی اطلاعات مربوط به تمام جنبه‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار است. در این فاز، اهداف پروژه تعیین می‌شوند، تیم پروژه تشکیل می شود و اطلاعات پیرامون محیط فرآیند کسب و کار جمع آوری می‌شود. مطالعات تجربی بر مبنای تکنیک‌های مصاحبه، و یک تحلیل از مستندات در دسترس، هدایت می‌شوند.

همانطور که فعالیت‌ها در این فاز به مرکزیت حوزه‌ی کسب و کار قرار می‌گیرند، محیط تکنیکی اجرای فرآیند کسب و کار نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا می‌تواند مستلزم درک فرآیندهای کسب و کار باشد. زیرساخت‌های فنی مورد نیاز و مشکلات و محدودیت‌های احتمالی در این زمینه شناسایی می شوند. براساس چرخه‌ی حیات فرآیند کسب و کار، می‌توان به فاز بررسی به عنوان یک فاز آماده‌سازی برای مرحله تحلیل و طراحی چرخه‌ی حیات BPM نگریست.

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

این فاز با تشکیل تیم مرکزی شروع می‌شود. برای به دست آوردن دیدی از فرآیندهای عملیاتی، افراد و واحدهای سازمانی درگیر در پروژه، تیم مرکزی بررسی محیط را آغاز می‌کند. در نهایت بر اساس اطلاعات بدست آمده، ممکن است که افراد دیگری در سازمان برای عضویت در تیم مرکزی دعوت شوند.

در جلسه آغازین، اهداف کلی پروژه، خصوصیات و ویژگی‌های روش مورد استفاده و حوزه‌های پروژه برای اعضای تیم شرح داده می‌شود. فعالیت بعدی بررسی ساختار سازمانی و مستندات عملیات مختلف سازمان است.

مهمترین فعالیت در این فاز، بررسی جزئیات جنبه‌های مختلف سازمانی و فنی است. راه‌های زیادی برای دستیافتن به اطلاعات لازم در این فاز وجود دارد. مصاحبه یکی از راه‌های زمان‌بر مفید در این زمینه است. پس از جمع آوری، اطلاعات حاصل مستند می‌شوند. این مستندات باید به تایید اعضای تیم برسد. با تایید اطلاعات جمع‌آوری شده این فاز پایان می‌یابد.

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

فاز۳: طراحی
در فاز طراحی پس از جمع آوری اطلاعات اطلاعات آنها را تحلیل و یکی می کنند. مهم‌ترین فعالیت در این فاز شناسایی فرآیندها و مدلسازی آنهاست. این مدل‌های فرآیند کسب و کار به عنوان یک مبنای ارتباطی برای ذینفعان مختلف به کار می‌روند تا فرآیندها را بهبود دهند و در نهایت اهداف اجرایی که در فاز استراتژی مطرح شدند بتوانند درک شوند.

بهبود فرآیند کسب و کار نه تنها فرآیند واقعی را تعیین می‌کند، حتی محیط سازمانی و فنی که فرآیندهای کسب و کار در آنها تصویب می شوند را نیز مشخص می‌کند. در سطح سازمانی، امکان دارد نقش‌های جدیدی که نیاز به مهارت ها و شایستگی‌های جدیدی دارند ظهور کنند تا فرآیندهای کسب و کار را مؤثرتر درک کنند و خدمت بهتری به مشتریان ارائه بدهند.

با توجه به چرخه‌ی حیات فرآیند کسب و کار، این فاز با فاز طراحی و تحلیل مرتبط است. این فاز تکنیک‌های مدل کردن فرآیند، و تکنیک‌های اعتبارسنجی، شبیه‌سازی و صحت سنجی را در بر دارد.

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

فاز ۴: انتخاب پلاتفرم
فاز انتخاب پلاتفرم از مدل‌های فرآیند کسب و کار به همراه اطلاعات مربوط به محیط‌های سازمانی و تکنیکی فرآیند کسب و کار استفاده می‌کند تا یک بستر فنی مناسب که فرآیند کسب و کار بر روی آن اجرا می‌شود را انتخاب کند.

تنوع گسترده‌ای از پلاتفرم‌ها می‌توانند برای پیاده‌سازی فرآیندهای کسب و کار مناسب باشند، مانند معماری‌های سرویس محور که جریان‌های کار سیستم را درک می‌کنند، یا سیستم‌های مدیریت جریان کار که جریان‌های کار و فعل و انفعال انسانی را پشتیبانی می‌کنند.

در شرایطی که سیاست‌های مستند و رویه‌های مشخص شده‌ی کسب و کار، فرآیندهای کسب و کار را پشتیبانی می‌کنند، در این فاز بسترهای غیر فنی مورد نیاز برای پیاده‌سازی BPM نیز می توانند انتخاب شوند.

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

فاز ۵: پیاده سازی و تست
پیاده‌سازی باید توسعه‌ی مدل پیش الگو را شامل شود، و از کارکنان خبره در طراحی، بازخورد بخواهد.

بسته به فناوری خاص مورد استفاده، تعاریف قطعی نوع داده وضع می‌شوند، همانگونه که جریانات کنترل بین فعالیت‌ها و درک تکنیکی از فعالیت‌ها، به وسیله‌ی یکپارچه‌سازی سیستم‌های کاربری موجود، وضع می‌شوند.

برای اطمینان از اینکه راه حل فنی به طور تاثیرگذاری فرآیند کسب و کار را پوشش می‌دهد، آزمایشات گسترده‌ای لازم است. همچنین مهم است که جنبه‌های غیر وظیفه‌ای فرآیند، مورد مطالعه قرار گیرند، مانند کارایی و قدرت، تا مشکلات مرتبط به آنها پس از توسعه سیستم ظاهر نشوند.

 

فاز ۶: توسعه
در طی فاز توسعه، پیاده‌سازی فرآیند کسب و کار در محیط هدف گسترده می‌شود. جنبه‌های فنی و نرم افزاری باید مورد توجه قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که در طی توسعه، فرایندها و سازمان دچار مشکل نمی‌شوند.

جنبه‌های سازمانی نیز باید مورد توجه قرار گیرند، مثلاً، می‌توان از تربیت و آموزش کارکنان خبره نام برد. بسته به محیط اختصاصی اجرای فرآیند و مهارت‌ها و تجارب کارکنان خبره، این فعالیت‌ها باید در مرحله‌ی زمانی زودتری آغاز شوند، احتمالاً بعد از آنکه اولین مدل پیاده‌سازی پیش الگوی پایدار در دسترس باشد.

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

فاز ۷: بهره برداری و پایش فرایند
در فاز بهره‌برداری و پایش این متدولوژی، کاربری فرآیند کسب و کار در محیط هدف اجرا می‌شود. اطلاعات اجرایی ارزشمندی جمع‌آوری می‌شود، که در بهبود فرآیند در یک مسیر تکامل تدریجی کاربرد دارد. این فاز با مرحله اجرا از چرخه‌ی حیات فرآیند کسب و کار پیوسته ارتباط  دارد.

فازهای این چارچوب با یکدیگر مرتبط  هستند. این ارتباطات جهت دار یک ترتیب متوالی اکید را تعیین نمی‌کنند بلکه، وابستگی‌های نسبی بین فازها را مشخص می‌کنند و اینکه اطلاعات نوعی بین آنها منتقل می‌شوند.

این چارچوب، تکرار شونده و افزایشی است. با جمع‌آوری دانش درباره‌ی فرآیندهای کسب و کار و محیط آن‌ها، سؤالات و موضوعات جدید ظاهر می‌شوند که نیاز به توجه در تکرار بعدی دارند. پیش نویس الگوی تکامل تدریجی به کمک فلش‌های بین فازها در شکل مشخص است. همچنین می‌تواند به وسیله‌ی فعالیت‌ها پشتیبانی شود، که در یک روش تکراری در هر فاز اجرا می‌شوند.

چارچوب وسک در مدیریت فرایند ( BPM)

منبع: مدرسه مدیریت فرآیند

bpms چیست, bpms,bpms ,bpms, استاندارد,bpms مخفف چیست,bpms ,bpms نرم افزار,bpms,bpm چیست,bpms چیست,bpmn چیست,bpm2 ir,bpms ir bpms,bpm,bpm مخفف چیست,bpmn چیست,bpmn2 چیست,bpmn مخفف, چیست,bpmn2,bpmn آموزش,bpmn نرم افزار,bpmn2 آموزش,bpmn در ,اتوماسیون اداری,اتوماسیون تغذیه,اتوماسیون دانشگاه,اتوماسیون,اتوماسیون اداری آموزش ,اتوماسیون تغذیه محقق,اتوماسیون تغذیه دانشگاه ,فرایند کسب کار,مراحل کسب کار,فرایند کسب و کار مقاله,فرایند کسب و کار ,فرایند کسب و کار bpm,فرایند کسب و کار,فرایند کسب و کار در سازمان,فرایند کسب و کار یعنی چه,مدیریت فرآیندهای کسب و کار,مدیریت فرآیندهای سازمانی,مدیریت فرآیند چیست,مدیریت فرآیندهای نیروگاهی ,مدیریت فرآیندی,مدیریت فرآیند bpms,مدیریت فرایند آموزش,مدیریت فرآیند کسب و کار bpms,مدلسازی فرایندهای کسب و کار,مدل سازی فرایندهای پیچیده,مدل سازی فرایندهای سازمان,مدلسازی فرآیندها bpmn,فرایندهای مدل سازی,تحلیل فرآیندهای کسب و کار,تحلیل فرایندها چیست,فرایندهای تحلیل,تحلیل فضایی فرایندها,تجزیه و تحلیل فرایندهای سازمانی,زیرسیستم های منابع انسانی,زیر سیستم های بودجه,زیر سیستم ویندوز برای اندروید,زیر سیستم پشتیبانی,زیر سیستم های مدیریت آموزش,زیر سیستم تعیین و کنترل وضعیت,زیر سیستم اجرای پروژه,زیر سیستم ,هوش تجاری bi,هوش تجاری ,هوش تجاری در سیستم,هوش تجاری خبره فناوری,هوش تجاری pdf,هوش تجاری آموزش,هوش تجاری در کسب و کار,هوش تجاری مدرن,پیاده سازی فرایندهای کسب و کار,پیاده سازی مدیریت فرایند ,بهبود فرآیند کنترل,بهبود فرایندهای سازمانی,بهبود فرایند تولید,بهبود فرآیندها,بهبود فرایند چیست,بهبود فرایند نظارت,استقرار فرایندی,فرایند استقرار نرم افزارتوسعه نرم افزار چیست,توسعه نرم افزار چابک,توسعه نرم افزارهانرم افزار bpms,نرم افزار bpms چیست,نرم افزار bpmn,نرم افزار bpms رایگان,نرم افزار bpmn2,نرم افزار bpmn چیست,نرم افزار bpms بیزاجی,نرم افزار bpms دانلود,برنامه نویسی توسعه وب,نرم افزار,برنامه نویسی کامپیوترسی شارپ چیست,سی شارپ یا پایتون,سی شارپ آنلاین,,سی شارپ آموزش,سی شارپ پیشرفته,بومی سازی سیستم ها,خبر فناوری,خبر فناوری جدید,خبر فناوری اطلاعات,خبر فناوری روز دنیا,خبر فناوری امروز,فناوری خبره,سیستم خبره فناوری اطلاعات,مجموعه فناوری خبره, bpmtraining,bpmsهای ایرانی,bpm,bpmn استاندارد,پیاده سازی bpms,پیاده سازی bpm,bpms چیست pdf,bpm چیست,bpm نرم افزار,سیستم های پیشرفته صنعتی,سیستم ساز چیست,مدیریت کسب و کار چیست,مدیریت کسب و کار به انگلیسی,erp ,erp چیست,erp سامانه,crm چیست,crm,crm مخفف چیست,crm دیدار,crm نرم افزار,مدیریت کسب و کارهای کوچک,مدیریت کسب و کار گرایش مالی,مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی,مدیریت کسب و کار و امور اداری,مدیریت کسب و کار و بهره وری,مدیریت کسب و کار سیستمیک,

http://learning98.ir/ http://freshfile.ir/ http://techexpert.ir/ https://freshfile.sellfile.ir/ http://kishtehransar.ir/ http://golmezerji.ir/ http://MerajShohada.ir https://cafebazaar.ir/app/ir.techexpert.taeensath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *