• ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری
  • ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری

فناوری هایی که تا سال ۲۰۲۵ منسوخ خواهند شد

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

فناوری های منسوخ

فناوری های منسوخ

در این مقاله به بررسی ۱۱ نوع تکنولوژی می‌پردازیم که تا سال ۲۰۲۵ منسوخ و یا ناکارآمد خواهند شد.

 

تجربه بشری نشان داده است که هیچ‌ فناوری پایدار نیست و با گذشت زمان تغییر می‌یابد یا منسوخ می‌شود. این موضوع حتی در مورد فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ که نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند نیز صادق است. در ادامه نگاهی می‌کنیم به ۱۱ فناوری یا محصولی که تا  سال ۲۰۲۵ منسوخ خواهند شد. با زومیت همراه باشد.

۱- تلویزیون‌های LCD

کمی بیشتر از یک دهه پیش، با روی کار آمدن تکنولوژی صفحه نمایش کریستال مایع موسوم به LCD، طوفانی در صنعت تلویزیون ایجاد شد که با توجه به مشخصه‌های بارز آن از قبیل باریکی، زیبایی و بهره‌وری در مصرف انرژی، اقبال خوبی بین مردم پیدا کرد و به‌طور فزاینده‌ای در دسترس عموم قرار گرفت. درحالی‌که تلویزیون‌های ال‌سی‌دی از آن به بعد بهبودیافته‌تر، باریک‌تر، روشن‌تر، بزرگ‌تر و در عین حال ارزان‌تر شدند؛ تولیدکنندگانی مانند ال‌جی تمامی تلاش خود را متوجه ظرفیت تولید تلویزیون‌های OLED کردند.

از آنجا که در تکنولوژی تلویزیون‌های OLED، هر پیکسل خود به‌صورت مستقل خاموش و روشن می‌شود؛ بنابراین کنتراست تصویر بسیار بالا است و رنگ‌ها با وضوح بسیار بالایی نمایش داده می‌شوند. حتی در صحنه‌های تاریک، همه‌چیز به‌صورت واضح نمایان است. در نتیجه این تلویزیون‌ها کیفیت تصویر بیشتری نسبت به LCD دارند. اُولِد‌ها دارای بهره‌وری بالاتری نسبت به ال‌سی‌دی‌ها هستند و می‌توانند مثل کاغذ نازک، نیمه شفاف و حتی قابل جمع شدن باشند.

در نمایشگاه CES 2017، شرکت ال‌جی از جدیدترین تلویزیون‌های OLED سری W خود که ضخامتی به اندازه یک اینچ دارد، پرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری‌ کرد که با استفاده از یک براکت مغناطیسی روی دیوار قرار می‌گیرد.

oled

۲- لامپ‌های LED

هر چند لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های فلورسنت مقرون به‌صرفه‌تر هستند؛ اما در آینده نزدیک، این صنعت به سمت روشنایی OLED سوق پیدا می‌کند. ال‌ای‌دی‌ها دارای منبع نور جهت‌دار هستند، اما توزیع نور در اُولِد بسیار زیبا و مصرف انرژی بسیار پایین است. همانند تلویزیون‌های اولد، لامپ‌های اولد می‌توانند به‌صورت نازک یا منحنی ساخته شوند. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند فیلیپس و OSRAM آلمان تحقیقاتی برای کم‌هزینه کردن و بهره‌وری انرژی انجام می‌دهند و احتمال می‌رود در سال‌های آتی، تولید‌کنندگان بیشتری اقدام به ساخت محصولات روشنایی مبتنی بر اولد کنند.

oled light

۳- رسانه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی

تردیدی نیست که ابزارهای ذخیره‌سازی اپتیکال مانند سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها به‌سرعت از گردونه خارج شدند و اکثر مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند فایل‌های بزرگ‌تر را با ابزار‌هایی مانند فلش‌ یو‌اس‌بی و هارددیسک‌ اکسترنال انتقال دهند. اما اخیرا با توجه به سهولت استفاده از شیوه ذخیره‌سازی ابری، این نوع ذخیره‌سازی اقبال خوبی بین کاربران پیدا کرده است و احتمال می‌رود ابزار‌های ذخیره‌سازی فیزیکی جای خود را به ذخیره‌سازی ابری بدهند. از آنجایی که اینترنت پرسرعت در بستر وای‌فای یا اتصالات LTE در حال افزایش است؛ انتقال فایل به فضای ابری هر روز تسهیل می‌یابد. همچنین شرکت‌هایی مانند باکس، آمازون و گوگل  سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری رایگان ایجاد کردند که این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران به شکلی آسان بتوانند فایل‌هایشان را از طریق هر اتصالی آپلود کنند.

cloud storage

۴- کنسول‌های بازی

تصور دنیایی بدون وجود کنسول‌های بازی مانند Xbox One یا PlayStation 4 سخت است. اما ممکن است شرکت‌هایی مانند انویدیا اقدام به ساخت کنسول‌هایی رایگان مبتنی بر رایانش ابری کنند. برای مثال، انویدیا جیفورس را در نظر بگیرید که در حال حاضر به‌عنوان یک سرویس استریم بازی فعالیت می‌کند و به گیمر‌ها اجازه می‌دهد بیش از ۱۰۰ بازی AAA را در آن واحد، در ۶۰ فریم در ثانیه با رزولوشن ۱۰۸۰ و بدون نیاز به هیچ‌گونه به‌روزرسانی و یا دانلود اجرا کنند. در کوتاه‌مدت، بازی‌ها در سرور‌های انویدیا میزبانی می‌شوند و توسط چیپست‌های گرافیکی مبتنی بر Kepler و Tegra پردازش می‌شوند. مزیت این روش این است که کاربران دیگر مجبور به ارتقاء کنسول و یا پردازنده گرافیکی خود نیستند و همه آنچه لازم دارند توسط خود سرور انجام می‌شود.

online cpsole

۵- آینه خودرو

صرف نظر از برخی فناوری‌ها در صنعت آینه خودرو مثل آینه‌های الکتروکرومیک شرکت جنتکس، اکثر مردم آینه خودرو را به‌عنوان یک محصول تکنولوژی در نظر نمی‌گیرند، اما شرکت Gentex از آینه داخلی نمایش کامل خود در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ رونمایی کرد که توجه خودروسازان را به خود جلب کرده است. در این نوع محصول، رنگ آینه بر اساس نور محیط تغییر می‌یابد تا راننده دید خوبی داشته باشد و همچنین در هنگام دنده عقب، آینه تبدیل به یک مانیتور می‌شود.

بر اساس قانون جدید وزارت حمل و نقل ایالات متحده، ماشین‌ها ملزم به نصب دستگاه دوربین عقب خودرو تا پایان سال ۲۰۱۸ هستند و از طرفی افزایش روزافزون خودرو‌های خودران، نیاز به وجود آینه را کمرنگ خواهد کرد.

mirror

۶- شارژر‌های سیمی

در حال حاضر سامسونگ شارژر بی‌سیم را در آخرین گوشی‌های هوشمند تولیدی خود قرار داده است که گوشی روی یک پد قرار می‌گیرد و بدون نیاز به وجود آداپتور شارژ می‌شود. آخرین شایعات مربوط به گوشی پرچم‌دار آینده اپل یعنی آیفون ۸ نشان می‌دهند که کوپرتینویی‌ها قرار است قابلیت شارژ بی‌سیم را برای اولین بار به آیفون اضافه کنند.

به نظر می‌رسد در سال‌های آتی، دیگر تولید‌کنندگان تلفن همراه نیز این خط مشی را دنبال کنند. همچنین تیم‌های تحقیقاتی در حال کار روی پروژه‌ای هستند که امکان شارژ تلفن همره از طریق Wi-Fi صورت پذیرد. بدین ترتیب گوشی پس از اتصال به شبکه وای‌فای و با استفاده از تبادل سیگنال به‌صورت بی‌سیم شارژ می‌شود.

شارژر بیسیم

۷کنترل از راه دور

 به لطف ظهور دستگاه‌های مبتنی بر پردازش صوتی که عملکردی مشابه دستگاه‌های کنترل از راه دور دارند، انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک ریموت کنترل‌های سنتی از رده خارج شوند.

اخیرا دستگاه‌های دستیار صوتی مورد توجه قرار گرفتند؛ به‌عنوان مثال، می‌توان از طریق سنسور کینکت به کنسول Xbox One متصل شد و صدای تلویزیون را تنظیم کرد، کانال‌ها را عوض کرد و بازی مورد نظر را اجرا و نهایتا سیستم را خاموش کرد. از طرفی دستگاه اکو آمازون پرفروش‌ترین دستگاه شرکت آمازون در سال ۲۰۱۶ بود.

اکو آمازون

 ۸- کارت‌های اعتباری فیزیکی

با توجه به گزارش سایت خبری بلومبرگ، بیشتر از  ۸۰ درصد از مردم در ایالات متحده، پرداخت از طریق کارت‌های اعتباری را ترجیح می‌دهند. به لطف سرویس‌هایی مانند PayPal و Apple Pay، عدم استفاده از وجه نقد و حتی کارت‌های اعتباری در تبادلات مالی در حال افزایش است. کشورهایی مانند هند به‌سرعت از پرداخت‌هایی که با پول انجام می‌شود، فاصله گرفتند و با توجه به گسترش سریع گوشی‌های هوشمند، استفاده از  خدمات پرداخت الکترونیک بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، جای تعجب نیست اگر تا هشت سال آینده کارت‌های اعتباری فیزیکی سرنوشتی مانند کیف پول داشته باشند.

پرداخت آنلاین

۹- رمز عبور

اگر منصفانه نگاه کنیم، رمز عبور یک محصول فناورانه نیست. اما حسگر‌های بیومتریک مانند اثر انگشت به‌تدریج در حال جایگزین شدن با رمز عبور الفبایی هستند و ازآنجایی‌که حسگر‌های بیومتریک امنیت بسیار بالایی دارند، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفتند. برای مثال اگر با سنسور اثر انگشت قفل آیفون را باز کنید، می‌توانید دسترسی کامل به حساب‌های کاربری خود مثل اپ استور و یا اپلیکیشن‌های مربوط به کارت اعتباری داشته باشید.

همچنین فناوری تشخیص چهره به‌عنوان جایگزین برای رمز عبور الفبایی مورد توجه قرار گرفته است و انتظار می‌رود در درازمدت جایگزین آن شود.

فینگر پرینت

۱۰- دستگا‌ه‌های استریم مدیا

در دستگاه‌های استریم مدیا مانند Chromecast، Roku، Fire TV و Apple TV قابلیت استریم کردن محدود است مثلا در اپل تی‌وی قابلیت استریم کردن محدود به دستگاه‌های اپل مانند آیفون یا مک است و برای استریم کردن حتما می‌بایست دستگاه‌های یادشده به تلویزیون متصل شود؛ اما با توجه به رشد روزافزون تلویزیون‌های هوشمند موسوم به Smart Tv، قابلیت استریم کردن مدیا در این‌گونه دستگاه‌ها وجود دارد؛ بنابراین دیگر نیازی به محصولاتی مثل Apple TV نخواهد بود. با توجه به گزارش IHS، نیمی از تلویزیون‌های فروخته‌شده در سال ۲۰۱۶ هوشمند بودند و این میزان همچنان در حال افزایش است. بنابراین فروش تعداد دستگاه‌های استریم مدیا با سقوط مواجه خواهد شد.

استریم مدیا

۱۱- جاروبرقی‌ها

جاروبرقی‌های سنتی احتمالا سهمشان را از بازار به ربات‌های کوچک می‌دهند. برای اینکه مطمئن شوید، در سال ۲۰۱۴  کالین انگل مدیر عامل کمپانی iRobot اعلام کرد جاروبرقی‌های رباتیک ۱۵ درصد از مجموع سهم بازار را در اختیار دارند. این میزان ممکن بود چشمگیر به نظر نرسد؛ اما سهمی که انگل بیان کرد، تقریبا مشابه سهم محصولاتی مانند ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی در ۱۰ تا ۱۵ سال اول معرفی این محصولات بود.

جاروبرقی رباتیک

درآمد ربات‌های جاروبرقی شرکت irobot نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۳ درصد و به میزان ۱۶۸ میلیون دلار افزایش داشت که از این میزان ۱۳.۳ درصد مربوط به رشد ربات‌های خانگی می‌شود که رقمی معادل ۶۵.۵ میلیون دلار است و  فروش بسیار عالی جاروبرقی رباتیک Roombas که رشدی ۳۰ درصدی داشت،  نشان می‌دهد که در درازمدت، جاروبرقی‌های رباتیک جایگزینی قابل قبول برای مدل‌های سنتی جاروبرقی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *