دستاوردهای BPM چیست؟
در این پست می خواهیم شما را با فواید استفاده از مدیریت فرآیند کسب و کار در سازمان ها و شرکت ها آشنا کنیم. دستاوردهای BPM یا همان مدیریت فرآیند کسب و کار عبارت اند از:
- بهینه سازی و حذف فعالیتهای غیر ضروری
- چابکی کسب و کار
- تطبیق حداکثری با نتایج ایده آل
- بهبود تصمیم گیری مدیران سازمان ها
- افزایش سرعت کسب و کار و رضایت مشتریان
اکنون هر یک از دستاوردهای BPM را مورد بررسی قرار می دهیم.
1. بهینه سازی و حذف فعالیتهای غیر ضروری
بهینهسازی فرآیندهای کسب و کار در سطح سازمانی و بین دپارتمانهای سازمان، از اثرات مثبت اجرای BPM یا مدیریت فرایندهای کسب و کار در سازمان است. با حصول کارآیی بیشتر در اجرای یک فرآیند، عملاً کاهش هزینه حاصل خواهد شد و میتوان ارتباط مستقیمی بین مؤلفه کارآیی و کاهش هزینه برقرار نمود.
برای بهینهسازی میتوان از سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار استفاده نمود تا به کمک آن، فرآیندهای سازمانی، مانیتور، کنترل، آنالیز و مدیریت شود. در این صورت تصمیمات لازم برای بهینهسازی آنها انجام می پذیرد. در نتیجه مدلسازی فرآیند، سازمان میتواند فرصتهایی برای حذف کارهای غیرضروری بدست آورد.
به علاوه سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار دادههای مفیدی در زمینه هزینههای فرآیند، طول دوره اجرا، بارکاری، بازبینی و بهینه سازی براساس نتایج واقعی فراهم میکند.
2. چابکی کسب و کار
از دیگر دستاوردهای BPM یا مدیریت فرایندهای کسب و کار افزایش و بهبود مؤلفه چابکی کسب و کار است. پارامترهای کسب و کار و شرایط بازار، به سرعت تغییر میکنند و مدیران کسب و کار نیاز به توانمندی دارند تا به این تغییرات به سرعت و به طور مؤثری پاسخ دهند.
با استفاده از BPM سازمانها قادر خواهند بود که محیطهای کسب و کاری متناسب با نیاز مشتریان ایجاد کنند. همچنین می توانند در سطح کسب و کار با ایجاد یک محیط رقابتی خود را سریعاً و به سادگی تطبیق دهند.
3. تطبیق حداکثری با نتایج ایده آل
سازمانهایی که از BPM استفاده میکنند و فرآیندهای خود را اتوماسیون و بهینهسازی نمودهاند، نتایج قابل ملاحظهای در پاسخگویی و بهرهوری مشاهده میکنند.
4. بهبود تصمیم گیری مدیران سازمان ها
جمع آوری همه اطلاعات مرتبط با یک فرآیند و ارائه آن ها به شرکای فرآیند، دقت و سرعت تصمیمگیری افزایش مییابد. به دلیل اینکه اغلب فرآیندهای کلیدی، نیازمند اطلاعات از سیستمهای دیگر هستند، با استفاده از واسطهای اطلاعات، از سیستمهای دیگر مانند ERP جمعآوری و در قالب اطلاعات فرآیند به شرکا ارائه میشود. به عبارت دیگر با ارائه اطلاعات به مدیران بر مبنای آنکه آنها دقیقاً چه میخواهند (بدون ارائه اطلاعات غیر ضروری)، فرآیند انتخاب و تصمیمگیری بسیار راحتتر و سریعتر انجام میشود.
5. افزایش سرعت کسب و کار و رضایت مشتریان
مدیریت فرآیندهای کسب و کار میتواند با حذف تأخیرها، خودکارسازی بخشهایی از فرآیند، موازی سازی فرآیندها و ایجاد محدودیتهای زمانی برای هر قدم زمان سیکل را تا ۹۰% کاهش دهد. با کاهش زمان سیکل و اطمینان به اینکه هیچ فعالیتی از قلم نمیافتد، مشتریان داخلی و خارجی سازمان در سریع ترین زمان و به سادگی به اطلاعات و پاسخ های مورد نیازشان دست مییابند.
منبع: مدرسه مدیریت فرآیند