• ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری
  • ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری

ضرورت بکارگیری متدولوژی در پروژه های BPM

متدولوژی در BPM
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

ضرورت بکارگیری متدولوژی در پروژه های BPM

استفاده از متدولوژی مناسب از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک پروژه مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) محسوب می‌شود. متدولوژی مجموعه‌ای سازمان یافته از رویه‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهایی است که برای راهبری پروژه در چرخه حیات آن و  دستیبابی به اهداف و کاهش مشکلات درجریان پروژه توسعه یافته است. ضرورت بکارگیری متدولوژی در پروژه های BPM

باید به این نکته توجه داشت که رویکردهای مختلفی تحت عناوینی همچون متدولوژی، چارچوب، روش و … در مجامع علمی مطرح است که هر کدام در سطوح مختلف از مراحل چرخه BPM  استفاده می کنند.

با نگاه کلی به متدولوژی‌ها و چارچوبهای مختلف BPM دو وظیفه مشترک در تمامی متدولوژی‌ها مشاهده می‌شود:

  1. شناخت وضعیت کنونی فرایندها در سازمان
  2. نمایش چگونگی عملکرد فرایندهای جدید و بهبود یافته

به غیر از وظایف بالا یک متد BPM می‌تواند قابلیت تحلیل را نیز دارا باشد و از روش‌های شبیه‌سازی کامپیوتری در این جهت استفاده کند. با بررسی متدولوژی‌ها بسیاری که برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار ارایه شده‌اند، مشخص می شود که در اکثر آنها چهار مرحله اصلی به شرح زیر وجود دارد:

1. مرحله طراحی و مدل‌سازی فرآیند
در این مرحله ابتدا هسته اصلی فرآیندهای کسب و کار مدلسازی می‌شوند. اغلب متدولوژی‌ها بهینه‌سازی فرایندها را از همان آغاز توصیه نمی‌کنند. از این رو می‌توان از روی وضعیت موجود مدل‌سازی را انجام داد و سپس با استفاده از مکانیزم‌هایی که متدولوژی BPM در اختیار می‌گذارد، فرآیندها را بهبود داد.

برای مدل‌سازی فرایندها می‌توان از ابزارهایی که برای این امر وجود دارند، استفاده کرد. اغلب متدولوژی‌ها به فراخور روشی که استفاده می‌کنند، ابزارهایی نیز برای مدل‌سازی فرایندها پیشنهاد می‌کنند.

 

2. مرحله پیاده‌سازی و استقرار فرآیند
پس از شناسایی و مدل‌سازی فرآیندهای کسب و کار، آن ها به همراه قوانین کسب و کار  باید پیاده‌سازی و نهادینه شوند. به عبارتی کلیه سیستم‌های موجود و قدیمی متصل و یکپارچه می‌شوند. جدا بودن قوانین کسب و کار از فرآیندهای کسب و کار این امکان را فراهم می‌سازد که بتوان مدیریت تغییرات قوانین کسب و کار را بدون درگیر شدن با تغییرات در فرآیندها به انجام رساند. همچنین تمامی متدولوژی‌ها در این مرحله تعیین معیارهایی جهت بررسی عملکرد سیستم را، جهت اندازه‌گیری کارایی و تاثیرگذاری آن پیشنهاد می‌کنند.

 

3. مرحله ارزیابی و مدیریت فرآیند
بعد از استقرار سیستم در سازمان، افراد و بخش‌های متعدد سازمان با توجه به نقش و وظایف سازمانی، با فرآیندها مرتبط خواهند بود و فرآیندها را اجرا می‌کنند. مثلاً، کاربران هسته اصلی کسب و کار بعد از استقرار فرآیندهای مکانیزه شده در سازمان باید کارهایی از قبیل تأیید یا رد تصمیمات کلیدی و مدیریت استثناهای خارج از استراتژی معمول سازمان را به عهده بگیرند.

مدیران و سرپرستان باید بر اجرای فرآیندها به طور مؤثر و بهینه نظارت کنند و متخصصین BPM نیز باید فرآیندها را از لحاظ انطباق با خواسته‌های سازمان و استانداردها، مدیریت نمایند.

 

4. مرحله بهبود و توسعه فرآیند
استقرار فرآیندها در سازمان به نشانه اتمام کار نیست، بلکه از این به بعد سازمان باید بتواند اجرای فرآیندها را بر پایه یک سری از معیارهای کلیدی در زمینه اندازه‌گیری کارایی فرآیندها، تحلیل نماید. در صورت نیاز، سازمان باید تغییرات لازم را در فرآیندها اعمال کند تا از این طریق، کارایی فرآیندها افزایش یابد. به وسیله این قابلیت، کاربران حوزه کسب و کار می‌توانند تصمیم‌گیری‌های مرتبط با فرآیندها را در زمان اجرای سیستم مشخص نمایند و آن‌ها را اعمال کنند.

 

همانگونه که در فوق اشاره شد هر پروژه BPM برای موفقیت خود، نیازمند استفاده از متدولوژی یا چارچوب متناسب با شرایط و محیط پروژه خواهد بود. از این رو متدولوژی‌های بسیاری برای برآوردن نیازهای عمومی پروژه های BPM خلق شده‌اند که مدعی کارایی در تمامی پروژه‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار هستند.

در ادامه مطالب سایت به معرفی تفصیلی تعدادی از متدولوژی‌ها یا چارچوب­های مطرح در زمینه BPM می پردازیم. دلایل انتخاب این رویکردها عبارت اند از:

  • جامعیت
  • جدید بودن
  • تجربه عملی و اعتبار نویسندگان و تهیه کنندگان آنها در مجامع علمی 

 

متدولوژی‌های قابل دسترس که از طریق منابع علمی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند به شرح زیراند:

  • چارچوب چانگ
  • چارچوب وسک
  • چارچوب ARIS
  • چارچوب جستون-نلیس

منبع: مدرسه مدیریت فرآیند

n نرم افزار,bpmn2 آموزش,bpmn در ,اتوماسیون اداری,اتوماسیون تغذیه,اتوماسیون دانشگاه,اتوماسیون,اتوماسیون اداری آموزش ,اتوماسیون تغذیه محقق,اتوماسیون تغذیه دانشگاه ,فرایند کسب کار,مراحل کسب کار,فرایند کسب و کار مقاله,فرایند کسب و کار ,فرایند کسب و کار bpm,فرایند کسب و کار,فرایند کسب و کار در سازمان,فرایند کسب و کار یعنی چه,مدیریت فرآیندهای کسب و کار,مدیریت فرآیندهای سازمانی,مدیریت فرآیند چیست,مدیریت فرآیندهای نیروگاهی ,مدیریت فرآیندی,مدیریت فرآیند bpms,مدیریت فرایند آموزش,مدیریت فرآیند کسب و کار bpms,مدلسازی فرایندهای کسب و کار,مدل سازی فرایندهای پیچیده,مدل سازی فرایندهای سازمان,مدلسازی فرآیندها bpmn,فرایندهای مدل سازی,تحلیل فرآیندهای کسب و کار,تحلیل فرایندها چیست,فرایندهای تحلیل,تحلیل فضایی فرایندها,تجزیه و تحلیل فرایندهای سازمانی,زیرسیستم های منابع انسانی,زیر سیستم های بودجه,زیر سیستم ویندوز برای اندروید,زیر سیستم پشتیبانی,زیر سیستم های مدیریت آموزش,زیر سیستم تعیین و کنترل وضعیت,زیر سیستم اجرای پروژه,زیر سیستم ,هوش تجاری bi,هوش تجاری ,هوش تجاری در سیستم,هوش تجاری خبره فناوری,هوش تجاری pdf,هوش تجاری آموزش,هوش تجاری در کسب و کار,هوش تجاری مدرن,پیاده سازی فرایندهای کسب و کار,پیاده سازی مدیریت فرایند ,بهبود فرآیند کنترل,بهبود فرایندهای سازمانی,بهبود فرایند تولید,بهبود فرآیندها,بهبود فرایند چیست,بهبود فرایند نظارت,استقرار فرایندی,فرایند استقرار نرم افزارتوسعه نرم افزار چیست,توسعه نرم افزار چابک,توسعه نرم افزارهانرم افزار bpms,نرم افزار bpms چیست,نرم افزار bpmn,نرم افزار bpms رایگان,نرم افزار bpmn2,نرم افزار bpmn چیست,نرم افزار bpms بیزاجی,نرم افزار bpms دانلود,برنامه نویسی توسعه وب,نرم افزار,برنامه نویسی کامپیوترسی شارپ چیست,سی شارپ یا پایتون,سی شارپ آنلاین,,سی شارپ آموزش,سی شارپ پیشرفته,بومی سازی سیستم ها,خبر فناوری,خبر فناوری جدید,خبر فناوری اطلاعات,خبر فناوری روز دنیا,خبر فناوری امروز,فناوری خبره,سیستم خبره فناوری اطلاعات,مجموعه فناوری خبره, bpmtraining,bpmsهای ایرانی,bpm,bpmn استاندارد,پیاده سازی bpms,پیاده سازی bpm,bpms چیست pdf,bpm چیست,bpm نرم افزار,سیستم های پیشرفته صنعتی,سیستم ساز چیست,مدیریت کسب و کار چیست,مدیریت کسب و کار به انگلیسی,erp ,erp چیست,erp سامانه,crm چیست,crm,crm مخفف چیست,crm دیدار,crm نرم افزار,مدیریت کسب و کارهای کوچک,مدیریت کسب و کار گرایش مالی,مدیریت کسب و کار گرایش استراتژی,مدیریت کسب و کار و امور اداری,مدیریت کسب و کار و بهره وری,مدیریت کسب و کار سیستمیک,

http://learning98.ir/ http://freshfile.ir/ http://techexpert.ir/ https://freshfile.sellfile.ir/ http://kishtehransar.ir/ http://golmezerji.ir/ http://MerajShohada.ir https://cafebazaar.ir/app/ir.techexpert.taeensath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =