پیش نیاز فرهنگی استقرار BPMS
در این پست قصد داریم ابعاد استقرار یک سیستم BPMS یا سیستم مدیریت جریان کار موفق را بیان کنیم. لازم به ذکر است که علت اصلی شکست بسیاری از پروزه های حوزه فناوری اطلاعات خصوصاً در حوزه هایی از قبیل BPMS، ERP و …، فنی نمی باشد. این مهم ریشه در مسائل مدیریتی و فرهنگی دارد که می خواهیم با صرف زمان کافی بعضی از آن ها را بررسی کنیم.
یک سازمان زمانی می تواند به فکر خرید نرم افزار BPMS باشد که فرهنگ IT و MIS نهادینه باشد. قبل از خرید نرم افزار BPMS استفاده از سیستم هایی مانند اتوماسیون اداری یا نرم افزارهای مالی و اداری و حتی CRM می تواند نقش سازنده ای در استقرار فرهنگ IT و MIS داشت.
شرکت های بسیاری نقطه شروع خود را سیستم BPMS قرارمی دهند و با این وجود خیلی زود به بن بست می رسند. این بن بست همجنین اغلب بخاطر آشنایی نداشتن کاربران با BPMS است. لذا جلسات آموزشی و توجیهی تا حد زیادی می تواند راه حل سریع برای این بن بست فرهنگی باشد.
پیش نیاز فرهنگی استقرار BPMS
در اکثر شرکت ها که اتوماسیون اداری در جریان است و کاربران با محدودیت های آن مواجه شدند و پیوسته به فکر نرم افزار جانشین هوشمند بودند، از BPMS به گرمی استقبال می شود.
در حقیقت می توان این نکته را یک راهکار برای پیاده سازی نرم افزار BPMS تلقی کرد. یعنی اگر سازمانی فاقد زیر ساخت اطلاعاتی مناسب است ابتدا می تواند با یک اتوماسیون اداری ارزان قیمت شروع کند. پس از مدتی کار با سیستم اتوماسیون اداری به سمت BPMS حرکت کند و رونق یابد.
علت تاکید ما براتوماسیون اداری این است که اتوماسیون اداری تفکر گردش کار را به همراه دارد اما نه به صورت هوشمند وخودکار (مثلا نرم افزارهای حسابداری غالبا تفکر گردش کار کار ندارند).نکته جالب این است که در ادامه استفاده از اتوماسیون اداری کاربران به فکر هوشمند کردن و خودکارکردن فرایندها می افتند.
هروقت کاربران اتوماسیون اداری به مسئول IT شرکت یا مدیریت مراجعه کردند و از وی خواستند که برخی از فرم ها و گردش آن ها را در اتوماسیون قراردهند و خودکار نمایند، بدانید زمان مناسبی برای خرید BPMS است.
پیش نیاز فرهنگی استقرار BPMS
فرهنگ BPMS همان فرهنگ گردش کار خودکار است یعنی اگر در سازمان کارهای تکراری با مسیر مشخص وجود دارد و کاربران در پی مکانیزه کردن این گردش ها هستند، بهترین زمان برای معرفی BPMS است.
تجربه ثابت می کند زمانی می توان یک سیستم جدید را در شرکت پیاده سازی کرد که کاربران را در پروژه سهیم می کنیم. برای مثال اگر قصد خرید BPMS را دارید، می توان قبل از خرید کاربران مجموعه را طی جلساتی از وجود محصول فوق آگاه کرد. پس از آن اقدام به مذاکره برای خرید محصول نمود.
در این صورت کاربران با ورود نرم افزار جدید همسو خواهند بود و به راحتی حضور آن را خواهند پذیرفت. حتی جزء مشتریان پر و پا قرص داخلی برای فرایندهای BPMS خواهند شد.
لازم به ذکر است که در این گونه سازمان ها با ظهور اولین فرایند صف های طولانی از واحدهای مختلف برای ساخت و اجرای فرایندها تشکیل می شود. به صورت اعجاز آور پروژه BPMS انجام می شود و به نتایج مطلوب می رسد.
پیش نیاز فرهنگی استقرار BPMS
نکته بسیار مهم: فرمت اطلاعاتی اصلی مورد کاربرد در اتوماسیون های اداری نامه است. فرمت نامه جزء فرمت های غیر استاندارد تلقی می شود و سازمانی که درصد بالایی از گردش اطلاعات خود را در قالب نامه انجام می دهد از این جهت سازمان استانداردی نیست.
البته بکارگیری نامه در سازمان ها و شرکت ها امری اجتناب ناپذیر است خصوصاً در نمونه هایی که گردش کار یا فرایند از پیش تعریف شده ای نمی توان برای آن تصور کرد. ولی اینکه اکثر اطلاعات بصورت نامه به گردش در بیایند، نشان از عدم استاندارد بودن لایه اطلاعات در سازمان است. استاندارد نبودن لایه اطلاعات سازمان منتهی به اشتباهات و گاهی دوباره کاری و وقوع خطای انسانی می شود. همچنین امکان گزارش گیری دقیق، صحیح و به هنگام را از بین خواهد برد.
منبع: مدرسه مدیریت فرآیند
در صورت علاقه مندی این پست ها هم مفید هستند:
- BPM یعنی مدیریت فرآیند کسب و کار
- مراحل BPM
- دستاوردهای BPM
- بهترین چرخه BPM دنیا
- ضرورت بکارگیری متدولوژی در پروژه های BPM