• ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری
  • ایمیلinfo@TechExpert.ir
  • آدرسبلوار غربی ورزشگاه آزادی، جنب بانک سپه شعبه صنیع خانی، پردیس نوآوری مقدم، گروه نرم افزاری خبره فناوری

عوامل کلیدی و چالش ها در موفقیت پروژه های BPM یا مدیریت فرایند

مدیریت فرآیندهای کسب‌ و کار (BPM) چیست؟

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) یکی از مهمترین ارکان اصلی استراتژی هر کسب‌وکاری به شمار می­‌رود ، BPM یک رویکرد ساختاریافته برای بهبود فرآیندهایی است که یک سازمان برای انجام فعالیت­‌ها، خدمت به مشتریان و ایجاد ارزش افزوده از آن استفاده می­‌کند. فرآیند کسب­‌وکار درواقع یک یا مجوعه­‌ای از فعالیت‌ها است که به تحقق اهداف سازمان مانند افزایش سود، کاهش هزینه‌­ها، مدیریت ریسک و به حداقل رساندن کارهای بیهوده کمک می­‌‎کند

 

مدیریت فرایند کسب و کار

انواع مختلف مدیریت فرآیند کسب­ وکار (BPM)

مدیریت فرآیند کسب­ و کار بسیار گسترده است و از ابزارهای مختلفی استفاده می‌­کند. اما بسیاری از کارشناسان این رشته را در سه دسته‌­بندی زیر قرار می­‌دهند:

  • مدیریت فرآیند کسب­ و کار سیستم ­محور

این نوع از BPM روی فرآیندهای مربوط به گردش کاری در سیستم‌­های کسب­ وکاری تمرکز دارد که بدون دخالت انسانی عمل کرده و امکان ادغام و یکپارچه‌­سازی در سایر برنامه­‌های سازمانی را دارد. فرآیندهای اتوماتیک در مدیریت ارتباط با مشتری و سیستم‌­های برنامه‌­ریزی منابع سازمانی (ERP) دو نمونه از دسته‌­بندی سیستم‌­ محور هستند.مدیریت 

  • مدیریت فرآیند کسب­ و کار انسان ­محور

BPM می‌­تواند روی فرآیندهایی که توسط نیروی انسانی انجام می‌­شوند، تمرکز کند. این فرآیندها همان برنامه‌­هایی با ویژگی­‌هایی برای تعاملات انسانی هستند؛ مانند رابط کاربری با طراحی خوب، هشدارها و اعلان­‌ها.

  • مدیریت فرآیند کسب­ و کار سند محور

این رویکرد بر اسنادی مانند فرآیند قالب‌­بندی، امضا و تایید قراردادها تمرکز دارد. ابزارهای مدیریت فرآیند کسب ­و کار معمولا در یک کار خاص سند محور، مانند امضا کردن اسناد، تخصص پیدا کرده‌اند. مدیریت فرآیند کسب­ و کار سندمحور ، به کاربران کمک می­‌کند تا قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌­گذاری، ابتدا درک درست و بهتری از تحقیقات بازار داشته باشند.

 

مهمترین ویژگی­ های BPMS

اصلی‌­ترین ویژگی­‌های BPMS عبارتند از:

  • موتور فرآیند برای مدل سازی فرآیندها و برنامه‌­های کاربردی وب
  • جمع‌­آوری داده و تحلیل کسب ­و کار به منظور اعمال تغییرات هوشمند در فرآیندها
  • سیستم مدیریت محتوا برای ذخیره­ ایمن فایل­‌ها
  • ابزارهای همکاری مانند نرم‌­افزارهای همکاری اجتماعی
  • استقرار ابری یا فیزیکی ( on-premises)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =