مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) چیست؟
مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) یکی از مهمترین ارکان اصلی استراتژی هر کسبوکاری به شمار میرود ، BPM یک رویکرد ساختاریافته برای بهبود فرآیندهایی است که یک سازمان برای انجام فعالیتها، خدمت به مشتریان و ایجاد ارزش افزوده از آن استفاده میکند. فرآیند کسبوکار درواقع یک یا مجوعهای از فعالیتها است که به تحقق اهداف سازمان مانند افزایش سود، کاهش هزینهها، مدیریت ریسک و به حداقل رساندن کارهای بیهوده کمک میکند
انواع مختلف مدیریت فرآیند کسب وکار (BPM)
مدیریت فرآیند کسب و کار بسیار گسترده است و از ابزارهای مختلفی استفاده میکند. اما بسیاری از کارشناسان این رشته را در سه دستهبندی زیر قرار میدهند:
- مدیریت فرآیند کسب و کار سیستم محور
این نوع از BPM روی فرآیندهای مربوط به گردش کاری در سیستمهای کسب وکاری تمرکز دارد که بدون دخالت انسانی عمل کرده و امکان ادغام و یکپارچهسازی در سایر برنامههای سازمانی را دارد. فرآیندهای اتوماتیک در مدیریت ارتباط با مشتری و سیستمهای برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) دو نمونه از دستهبندی سیستم محور هستند.مدیریت
- مدیریت فرآیند کسب و کار انسان محور
BPM میتواند روی فرآیندهایی که توسط نیروی انسانی انجام میشوند، تمرکز کند. این فرآیندها همان برنامههایی با ویژگیهایی برای تعاملات انسانی هستند؛ مانند رابط کاربری با طراحی خوب، هشدارها و اعلانها.
- مدیریت فرآیند کسب و کار سند محور
این رویکرد بر اسنادی مانند فرآیند قالببندی، امضا و تایید قراردادها تمرکز دارد. ابزارهای مدیریت فرآیند کسب و کار معمولا در یک کار خاص سند محور، مانند امضا کردن اسناد، تخصص پیدا کردهاند. مدیریت فرآیند کسب و کار سندمحور ، به کاربران کمک میکند تا قبل از تصمیمگیری برای سرمایهگذاری، ابتدا درک درست و بهتری از تحقیقات بازار داشته باشند.
مهمترین ویژگی های BPMS
اصلیترین ویژگیهای BPMS عبارتند از:
- موتور فرآیند برای مدل سازی فرآیندها و برنامههای کاربردی وب
- جمعآوری داده و تحلیل کسب و کار به منظور اعمال تغییرات هوشمند در فرآیندها
- سیستم مدیریت محتوا برای ذخیره ایمن فایلها
- ابزارهای همکاری مانند نرمافزارهای همکاری اجتماعی
- استقرار ابری یا فیزیکی ( on-premises)